Fotoknudsen-logo

FotoKnudsen

BESØK BUTIKKEN
80 07 36 61
Fremkalle bilder, Fotokalender, Fotobok, Kort og invitasjoner
FotoKnudsen AS er en norsk leverandør av fotoprodukter og fototjenester med en lang og interessant historie. Selskapet ble grunnlagt i 1958 av Ove Knudsen, og den første fotobutikken ble åpnet på Bergen busstasjon. Tre år senere utvidet de virksomheten med et laboratorium på samme sted, noe som la grunnlaget for selskapets vekst .

I 2003 tok FotoKnudsen et stort steg fremover ved å kjøpe fotokjeden Click. Dette førte til en betydelig ekspansjon, og selskapet vokste til å ha 71 butikker og 350 ansatte i Norge. Samme år avviklet de sin postordrevirksomhet i Sverige og Danmark, noe som markerte starten på en lang omstillingsperiode .

Fra 2004 til 2012 gjennomgikk FotoKnudsen en kontinuerlig reduksjon i antall butikker. Denne trenden kulminerte i en dramatisk hendelse den 11. februar 2013, da FotoKnudsen AS v/Fyllingsdalen Foto AS ble erklært konkurs. Konkursen skyldtes en kombinasjon av stor gjeld og dårlige resultater i 2012 .

Kort tid etter konkursen tok daværende administrerende direktør, Ole Bjørn Knudsen, grep og etablerte FotoKnudsen Web AS. Dette markerte en betydelig omstrukturering av selskapet. Antall ansatte ble kraftig redusert fra 235 til 35, og selskapet ble 100% nettdrevet. Navnet ble senere endret tilbake til FotoKnudsen AS, med Ole Bjørn Knudsen som daglig leder .

Det nyetablerte FotoKnudsen Web AS kjøpte opp all virksomhet i Fyllingsdalen, inkludert Minnebanken på nett og lokal produksjon. Samtidig overtok Elite Foto driften av mesteparten av de fysiske butikkene .

Eierskapsstrukturen til FotoKnudsen har også gjennomgått endringer. Før konkursen var selskapet eid av FotoKnudsen Holding, et selskap eid av Ole Bjørn Knudsen og hans barn Kristel, Bjørn, Eirik og Birgitte. Etter omstruktureringen er dette holdingselskapet fortsatt på eiersiden av FotoKnudsen Web, sammen med Conger AS og Knudsen Eiendomsselskap AS. Sistnevnte, som eies av Ole Bjørn Knudsens to brødre Geir Ove og John, har aksjemajoriteten .

I 2014 skjedde det nok en betydningsfull endring da FotoKnudsen ble kjøpt opp av albelli, et ledende europeisk selskap innen bildeprodukter. Dette gjorde FotoKnudsen til en del av en større gruppe merkenavn som tilbyr bildeprodukter til millioner av mennesker på tvers av flere europeiske land .

I dag er FotoKnudsen en del av Storio Group, som består av 6 merkevarer fordelt på 13 markeder og betjener over 11 millioner kunder. Dette gjør dem til en ledende aktør innen personlige fotoprodukter i Europa .

FotoKnudsen har tilpasset seg den digitale tidsalderen. Allerede i 2001 ble nettstedet fotoknudsen.no lansert, og i 2013 ble selskapet 100% nettbasert. De tilbyr nå et bredt spekter av produkter og tjenester, inkludert veggdekor, kalendere, fotobøker og kort .

Selskapets visjon er å "gjøre glede uforglemmelig" ved å knytte kunder til de øyeblikkene som betyr mest og inspirere dem til å dele og gjenoppleve spesielle øyeblikk. De legger vekt på brukervennlige designprogrammer, holdbar kvalitet og en fornøydgaranti .

FotoKnudsen tilbyr et stort utvalg av personlige fotoprodukter av høy kvalitet. De bruker innovativ teknologi for å gjøre det enkelt for kundene å lage personlige kreasjoner, enten for eget bruk eller som gaver .

Gjennom sin lange historie har FotoKnudsen vist en bemerkelsesverdig evne til å tilpasse seg endringer i markedet og teknologi, og fortsetter å være en betydelig aktør i den norske og europeiske fotoindustrien.

Alle tilbydere